نحوه بستن چمدان شاید در ابتدا مسئلۀ مهمی به نظر نرسد اما این امر حتی از رزرو هتل و اقامتگاه هم مهم‌تر است؛ زیرا گاهی جاگذاشتن وسایل، نداشتن چمدان مناسب و همراه داشتن اضافه بار ضررهای سنگینی به شما وارد می‌کند. برای یک مسافرت بی‌دردسر، نیاز به تمامی وسایل مورد نیاز و در عین ‌حال کوله‌باری سبک داریم. سراج باشی در این مقاله تمامی نکاتی را که هنگام بستن چمدان باید مدنظر داشته باشید، به شما یادآوری می کند تا لذت بیشتری از سفر خود ببرید.

بستن کوله بار قبل از سفر یکی از بخش‌های هیجان‌انگیز سفر است. گاهی هنگام چیدن چمدانمان دلمان می‌خواهد تمام لباس‌هایی که دوست داریم را با خود ببریم، حتی گاهی از ترس اینکه لباس و کفش کم برداشته باشیم، حجم زیادی از وسایل غیرضروری را در چمدانمان می‌گذاریم و وقتی در سفر هستیم متوجه اشتباهمان می‌شویم. نحوه بستن چمدان امری مهم است که باید آن را بیاموزیم تا سفرهای بی‌استرسی را تجربه کنیم. در این وبلاگ ترفندهای موثری برای حل این مسئله ارائه شده است. در این وبلاگ به نکات دیگر در بسته بندی اشاره می کنیم.

۲. تهیۀ لیست لوازم مورد نیاز | نحوه بستن چمدان

قبل از بستن چمدان،  لیستی از لوازمی که نیاز دارید با توجه به مدت زمان اقامتتان، تهیه کنید. در لیست خود تمام موارد از جمله: لباس، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، داروهای ضروری و سایر اکسسوری‌های لازم را یادداشت کنید. قبل از تهیه این لیست، آب‌وهوای مقصد را چک کنید تا لباس‌های مناسب انتخاب کنید. در آخر به کمد و کشوهای خود با دقت نگاه کنید تا وسیله‌ای را از یاد نبرده باشید.

۳. چند دست لباس و کفش برداریم؟

البته برای پاسخ به این سوال بین خانم ها و آقایان تفاوت زیادی هست چون معمولا در این مورد بسیاری از آقایان  بسیار راحت تر برخورد می کنند و به نظر من برای صرفه‌جویی در فضای چمدان، بهتر است لباس‌هایی با رنگ‌های خنثی انتخاب کنید تا بتوانید آن‌ها را به راحتی باهم ست کنید. برای ایجاد تنوع در پوشش خود ‌می‌توانید از زیورآلات، کلاه، شال و …. استفاده کنید. هیچ‌گاه برای هر روز سفرتان یک دست لباس برندارید. برای مثال می‌توانید با یک شلوار جین، تی‌شرت‌های متفاوتی بپوشید. 

و به همراه داشتن حداقل دو کفش، یکی رسمی و یکی اسپرت، در سفر کافی است. 

۴. کابل‌ها و شارژر خود فراموش نکنید | نحوه بستن چمدان

یکی از اصولی که برای یادگیری نحوه بستن چمدان باید به آن توجه کنید، در ارتباط با کابل‌ها و شارژرهایتان است. آن‌ها را هرگز فراموش نکنید؛ مخصوصاً شارژرهای موبایل و دوربین؛ زیرا آن‌ها از اصلی‌ترین ابزارهای سفر به‌شمار می‌آیند. برای آنکه در زمان سفر، سیم‌ها گره نخورند، حتما آن‌ها را با یک کش یا سیم کوچک‌تر ببندید. برای راحت پیدا کردن سیم‌ها، آن‌ها را در یک جعبه مانند جعبه‌ عینک بگذارید.

۵.لوازم بهداشتی را چگونه در چمدان بگذاریم؟

لوازم آرایشی را حتما داخل کیف‌های آرایشی پلاستیکی قرار دهید تا اگر نشت کردند، به لباس‌ها و دیگر وسایل داخل چمدان رنگ ندهند. از بسته بودن در آن‌ها حتما اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان بیشتر، در لوازمی مانند کرم پودر، که امکان باز شدن دارند، با نوار چسب محکم کنید.

۶.صابون و سشوار را داخل چمدان نگذارید

بسیاری از افراد هنگام سفر، شامپو، صابون و دیگر وسایل بهداشتی‌شان را با خود می‌برند. اما، این کار تنها بار شما را اضافه می‌کند. امروزه تمام هتل‌ها سشوار، صابون و شامپو در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهند. تنها در سفر به مناطقی که از نظر امکانات بهداشتی در سطح پایین‌ یا متوسطی قرار دارند، این وسایل را در چمدان خود قرار دهید.

در این شرایط شامپو، شامپو بدن، لوسیون، کرم و… را در ظروف شفاف و در یک بسته، روی لوازم خود قرار دهید تا در زمان بازرسی قابل مشاهده باشند. در صورت نبود سشوار نیز سشواری کوچک با خود ببرید. به جای اتو مو یا فرکننده مو، از اسپری‌های حالت دهنده در سفر استفاده کنید. از این اسپری‌ها قبل از خواب استفاده کنید تا صبح موهای شما بسیار زیبا و حالت ‌دار شود. این کار همچنین باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود و دیگر مجبور نمی‌شوید زمان خود را در سفر برای صاف یا فر کردن مو صرف کنید.

۷. قرار دادن صحیح لباس‌ها | نحوه بستن چمدان

یکی از نکات بسیار مهم در نحوه بستن چمدان، چینش وسایل و لباس‌ها در چمدان است. بهتر است تمامی لباس‌ها را از میان لباس‌هایی با الیافی سبک و مرتجع انتخاب کنید که جا دادن آن‌ها در چمدان آسان‌تر باشد. ممکن است گاهی نیاز به لباس‌های سنگین مانند ژاکت یا کاپشن داشته باشید؛ در مورد این مدل لباس‌ها می‌توانید از کیسه‌های وکیوم لباس استفاده کرده و با قرار دادن لباس‌ها در این کیسه‌ها از حجم بار کم کنید. همچنین اگر به صورت هوایی سفر می‌کنید، لباس‌های سنگین را به عنوان بخشی از لباس سفر خود موقع ورود به هواپیما بپوشید. به عقیدۀ گردشگران حرفه‌ای، اگر بوت یا کفش ورزشی با خود در سفر می‌برید، آن‌ها را در پرواز بپوشید و ژاکت خود را در پرواز به تن کنید و در چمدان کابین خود نگذارید. معمولا فقط این دو چیز است که فضای زیادی را در کیف حمل داخل کابین اشغال می‌کند.

۸. به‌جای تا کردن، رول کنید!

رول کردن لباس‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا تمام لوازم همراه خود را در کنار هم قرار دهید. وقتی لباس‌ها را تا می‌کنید و روی هم قرار می‌دهید، برای بیرون آوردن هر کدام مجبور می‌شوید، لوازم روی آن‌ها را از چمدان بیرون بیاورید. علاوه‌بر این، تا کردن لباس‌ها فضای زیادی اشغال می‌کند و فضای بلااستفاده زیادی میان لباس‌ها به‌جود می‌آورد.

۹.از تقسیم‌کنندۀ فضا استفاده کنید | نحوه بستن چمدان

تقسیم‌کننده‌های فضای داخل چمدان بسیار مفیدند. این تقسیم کننده‌ها در ابعاد و اشکال مختلف به‌فروش می‌رسند و به حفظ نظم چمدان شما کمک خواهند کرد، همچنین چیدمان وسایل چمدان را نیز راحت می‌کنند و به شما اجازه می‌دهند تا لوازم و لباس‌های خود را دسته‌بندی کنید.

۱۰. کفش‌ها را چگونه در چمدان قرار دهیم؟

هیچ کس نمی‌خواهد کفش‌های کثیف مسافرتی را داخل چمدان انداخته تا دیگر وسایل و لباس‌هایش را کثیف کند. در اصول نحوه بستن چمدان پیشنهاد شده از کیسه‌های پارچه‌ای یا کیف مخصوص جاکفشی برای قرار دادن کفش‌ها استفاده کنید و بعد آن‌ها را داخل چمدان بگذارید. همین ترفند را می‌توانید برای لباس‌های کثیف نیز به‌کار ببرید. وقتی سفر تمام شد، آن‌ها را از چمدان بیرون بیاورید و با همان کیسه‌های پارچه‌ای در ماشین لباسشویی بیاندازید. 

۱۱. لپ‌‌تاپ را در چمدان نگذارید | نحوه بستن چمدان

نباید لپ تاپ خود را در کیف حمل بدون حفاظ قرار دهید، بلکه بهتر است آن را در باکس‌های سربار حمل کنید. وسایل حساس و شکستی مانند لپ تاپ، تبلت و… را هرگز در چمدان نچینید. هر قدر که این وسایل را با لوازم نرم مانند لباس مهار کرده باشید، باز ممکن است در زمان حمل به چمدان فشار وارد شود و وسیله شما ضربه بخورد.

۱۲. زیورآلات را کجا قرار دهیم؟

اگر قصد دارید زیورآلات خود را در چمدانتان بچینید، طبق اصول نحوه بستن چمدان، حتما آن‌ها را به صورت جداگانه نگهداری کنید. بر اثر تکان‌های شدید در زمان جابه‌جایی چمدان‌ها، به احتمال زیاد بعد از رسیدن به مقصد باید ساعتی را صرف باز کردن گره‌های گردنبند و دستبندهایتان کنید. پس توصیه می‌کنیم حتما آن‌ها را به صورت جداگانه نگهداری کنید تا کمتر گره بخورند.

۱۳. گذاشتن وسایل شکستنی در چمدان

اگر وسایل شکستنی مانند شیشه عطر و از این قبیل موارد همراه دارید، بهتر است آن‌ها را در میان لباس‌ها جای دهید تا محافظت شده و نشکنند. لباس‌ها مانند پوششی قوی عمل می‌کنند و مانع خراب شدن و شکستن برخی لوازم شما می‌شوند. با این حال توصیه می‌شود وسایل شکستنی را در کیف‌های کوچک پلاستیکی قرار دهید تا درصورت شکسته شدن، شیشه‌خرده‌ها در میان لباس‌هایتان پخش نشوند و در صورت امکان از نایلون حبابدار استفاده شود.

۱۴. برای روز مبادا پول جاساز داشته باشید | نحوه بستن چمدان

این ترفند راهکاری ناگفته در مورد نحوه بستن چمدان است که بسیار ضروری است و برای زمانی است که در سفر مورد سرقت قرار می‌گیرید. برای جاساز کردن پول در یک جای مخفی می‌توانید از قوطی خالیِ ضدعرق (برای آقایان) یا رژ لب تمام‌شده (برای خانم‌ها) استفاده کنید. ابتدا آن‌ها را حسابی تمیز و خشک کنید. سپس مقداری اسکناس را لوله کنید و داخل آن بگذارید.

۱۵.در استفاده از زیپ‌کیپ‌ها کوشا باشید

برای این‌که وسایل هنگام جابه‌جایی و در پرواز، داخل چمدانتان پخش‌ و آشفته نشوند، خرده‌ریزهایتان را دسته‌بندی کنید، در زیپ‌کیپ‌های جداگانه بگذارید، سپس در چمدان قرار دهید. در مورد نحوه بستن چمدان به یاد داشته باشید در چمدان وسایلی که وزن بالاتری دارند را در نیمه پایینی و نزدیک به چرخ‌های چمدان قرار دهید تا هم ساده‌تر حمل شوند و هم تعادل چمدان شما در زمان حمل به‌هم نخورد.

و در آخر اینکه حتما به وزن چمدانتان دقت لازم را داشته باشید و اگر شما هم تجربه ای از بستن چمدان خود دارید خوشحال می شوم در قسمت دیدگاه خود یادداشت بفرمایید تا با استفاده از تجربیات سفر یکدیگر بتوانیم سفر راحت تر و لذت بخشی را تجربه کنیم.

متن بر گرفته شده از سایت الی گشت